Eigen recensies:

landgoed is. Indien ik, evenals de auteur, op dit fraai herschapen landgoed onder auspiciën van landschapsarchitecten,
zou wonen, sliep ik met dit boek onder mijn hoofdkussen. Maar voor buitenstaanders, tenzij landgoedfreek, lijkt mij
dit boek minder interessant. Ik hou er wel van om weg te dromen bij historische geschiedschrijving.
Deze recensie is verschenen op Schrijverspunt.nl
Digitaal Publiceren door Bert Vegelien en Rian Visser.
Dit eBoek is een handleiding hoe men in 7 stappen komt tot het uitgeven van een eBoek en het allereerste eBoek waarvan een recensie op Schrijverspunt verschijnt.
Of ik dit boek wilde recenseren, vroeg de redactie mij. Natuurlijk, want dit heeft mijn interesse als initiator van nieuwe projecten bij Schrijverspunt onder andere met betrekking tot eBoek. Vooraf stelde in mij de vraag of het werk compleet zou zijn, wat vrij moeilijk is in deze a-la-minute verschietende wereld. Dit boek bestaat alleen in eBoekversie, dus aanpassingen zijn zo gemaakt. Zou ik er iets van leren? Ik was benieuwd.
Het bleek een eBoek te zijn waarin op heldere wijze wordt uitlegt wat de mogelijkheden zijn en welke afwegingen de schrijver/uitgever kan maken. Vervolgens wordt het technisch. Daar moet men handig in zijn, maar kan ook aan anderen worden overgelaten. Hier en daar miste ik informatie, waarvan ik vooraf dacht deze aan te zullen treffen. Van wat ik miste, heb ik ter overweging aan de schrijvers verslag gedaan. Het is dus niet compleet, maar de gegeven tips in dit boek zijn waardevol en onmisbaar als men zich op het fenomeen eBoek wil storten. Koop dit eBoek dus.
_____________________________________________________________________
Zin in het leven, een leven vol zin door Rina Mannak.
Met plezier heb ik dit boek gelezen, waarin de auteur Rina Mannak, zich bloot geeft in haar hunkerende zoektocht naar geluk en zin in het leven, een leven vol zin. Aanvankelijk dacht ik dat ik met een kloon van ‘De Vuurloper’ van Emile Ratelband van doen te hebben. Of met straatproza vanwege de Loesje-wijsheid die ik in het begin van het boek aantrof: “Leven is het meervoud van lef.” Echter door het persoonlijk opgebouwde verhaal had ik geen hinder van ingebrande kooltjes onder mijn voeten of last van straatvrees. De schrijfster relativeert zichzelf op een wijze waardoor de lezer er wat aan heeft. Zeker als je een oppepper kan gebruiken, en wie heeft daar geen behoefte aan. Gangbare normen en waarden, maar ook verdriet en verlies in het leven van de schrijfster hebben haar getekend. Bewonderenswaardig dat ze daar lessen uit heeft geput en negativiteit omzette in positiviteit. Zo beschrijft ze prachtig hoe haar relatie met haar moeder in positieve zin veranderde in de nadagen van haar moeders leven. Ik was op zoek naar de schijfster. Daar werd ik ruimschoots in voorzien. Je leert haar kennen als iemand die open is. Door een mengeling van persoonlijke belevenissen, ontmoetingen in haar leven en het zoeken naar de zin daarvan is het geen zweverig boek geworden, maar beschrijft ze ‘down to earth’ hoe je positieve energie in jezelf kunt vinden. Daarom heb ik het boek ook niet in een keer uitgelezen, maar steeds per enkele hoofdstukken. Dan komt het beter binnen en gunde ik mezelf de tijd om na te denken hoe ik zelf in het leven sta en visualiseerde ik op wie delen van haar tekst ook verhelderend zou kunnen werken. Haar debuut is een autobiografie in een verfrissende spirituele omlijsting. Gemakkelijk geschreven zonder dat het belerend wordt. De energie en haar interesse in de ander spat er van af. Kortom een heel mooi boek dus.
____________________________________________________________________
De geur van verse seks door Martin la Faille
Vooropgesteld is de schrijfstijl flitsend met humor. Het is talentvol in de ik-vorm geschreven en al wordt het boek niet als autobiografie geduid, zo komt het wel op de lezer over. De titel geeft aan dat de auteur behoorlijk wat lef heeft door dit aan zijn debuut mee te geven. In de rij voor de kassa bij de boekhandel zie ik kopers van dit boek met een krant eromheen gevouwen. Het boek is doordrenkt met seksuele gedachten van de hoofdpersoon Niels, oftewel het jongere alter ego van de schrijver. Op zich is daar niets mis mee en het doet me denken aan de tijd dat ik ‘Ik Jan Cremer’ gniffelend onder de dekens met een zaklampje las. Omdat ik dit stadium reeds lang gepasseerd ben, hoopte ik dat de wervelshow van de auteur mij op enig moment op een spoor zou zetten, voorbij de seks en ‘into the plot.’ Is dat moment er gekomen..? Nee helaas, het verhaal blijft vanwege de seks enigszins aan de oppervlakte, al zijn de karakters goed uitgewerkt. Het doet denken aan ‘Oh Oh Cherso’ voor de wat beter opgeleide. Ik zie ik een jonge doelgroep, met of zonder zaklampje.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zwart bloed, in mist gevangen.
De hoofdpersoon, Anne Sommer, in Zwart bloed, in mist gevangen van Shirley-Ann van Wingerden kende een ongelukkig huwelijksleven en beeldde zich een partner in om aan haar ellende te ontsnappen. Jaren later krijgt ze een mysterieuze uitnodiging voor een gesprek op 31 oktober (Halloween) dat zal plaatsvinden in een pand te Rotterdam, eerder een locatie waar een Rockcafé was gevestigd. Anne wordt er als een magneet naartoe getrokken. Een gebouw waar rituele moorden zijn gepleegd. Haar gastheer, Dion de Winter, is een charmante verschijning. Zeer joviaal, die veel van haar weet. Hij komt haar bekend voor, maar ze kan hem niet plaatsen. Het voelt vertrouwd, maar ook weerzinwekkend. Dan blijkt het haar ingebeelde vriend te zijn, een moordzuchtig heerschap die haar geest vanaf dat moment gevangen houdt. Graag wil ze aan hem ontsnappen, maar dat is nog niet zo eenvoudig.
Op deze originele basis is het verhaal opgebouwd. De auteur heeft geen gebrek aan fantasie, dat onontbeerlijk is als je een boek schrijft dat zich afspeelt in de twilight zone. Dit boek vind ik het toonbeeld van de gevleugelde uitspraak: Schrijven is schrappen. Het is een ruwe diamant die het verdient om te worden geslepen.
De recensie is verschenen op Schrijverspunt.nl
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Recensie De Boek Uit van David Brandsma.
Voor het recenseren van De Broek Uit van David Brandsma heb ik een paar stadia doorlopen. Allereerst natuurlijk de prikkelende titel, waarbij ik me vooraf afvroeg wie de broek zou uitdoen en waarom dan wel. De flaptekst gaf me geen enkele aanwijzing. Oké, daar zou ik vanzelf wel achter komen. Het begin boeide mij niet echt. Daarna ontpopte zich een verhaal dat ik vervolgens niet meer weg kon leggen. De schrijver bouwt het meesterlijk op, waarin de hoofdpersoon met een middelmatige levensinvulling kiest voor een drastische afslag met verstrekkende gevolgen. De schrijfstijl is zeer verzorgd en de spanningsboog wordt mooi opgebouwd. Dit is waar een goed boek aan moet voldoen en gaandeweg raakte ik zo enthousiast dat ik ook kwaad werd dat dit boek niet op stapels in de boekhandel ligt. Dat zou met een gerenommeerde uitgever zeker het geval zijn geweest. Ben ik er nog achter gekomen hoe het dan zit met de broek uit en waarom? Nee, want daar gaat het boek niet over. Het komt ergens slechts in één regel aan de orde als een soort van verklaring. Mijn conclusie: Een ongelukkig gekozen titel en een matige flaptekst, maar wel een fantastisch verhaal. Koop dit boek dus!
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Recensie De Idolen van Halle.
Het leuke van het schrijven van een recensie is dat je ook op zoek gaat naar de schrijver. Van de Vlaamse auteur Herman de Jonghe, die ‘De Idolen van Halle’ schreef, vond ik dat de achtergrond van de schrijver bepalend is geweest voor dit boek. Zijn vader was kunstschilder en de schrijver een wiskundeleraar. Die mengeling heeft een interessant verhaal opgeleverd, waarin schilderachtig en prachtig een wiskundig probleem wordt beschreven, afgewisseld met de ingrediënten van een goede thriller. Moord, intrige en een speurtocht naar een brief die de onvolprezen wetenschapper Georg Cantor in 1916 zou hebben geschreven. Laat je echter niet afschrikken door wiskunde, want daar hoef je geen kennis van te hebben om dit boek te kunnen lezen. Het verhaal begint ruim twintig jaar geleden met een aanslag op het gezin van een jeugdvriend van de hoofdpersoon. Vanaf pagina 237 spring het verhaal naar 2011 en wordt de plot in het tweede deel ontrafeld. Je blijft lezen, want je wilt immers weten hoe de uitgezette verhaallijnen op het eind weer bij elkaar komen. Op de cover wordt dit boek een mathothriller genoemd. Helaas heb ik geen verklaring voor dit begrip gevonden, behalve dat een professor het boek zo kwalificeerde.
De leider voor wie we het doen.
De leider voor wie we het doen.
In dit managementboek van Arnold Blits komt het belang van een goed functionerend middenkader aan de orde, door de schrijver 'sergeanten' genoemd en daaronder de soldaten. Het doet wat militair aan, zeker ook voor wat betreft voorbeelden die in het boek worden aangehaald met deze achtergrond, waardoor bij mij even de associatie opkwam dat de auteur wellicht de Blitzkrieg had uitgevonden.
Wat blijft hangen is dat er geen ‘oorlog’ valt te winnen als sergeanten niet functioneren, om welke reden dan ook. Verschillende types uit het midden en hogere management komen aan bod, waardoor het boek als een spiegel zal worden ervaren. Vaak zullen daarom de gedachten van de lezer afdwalen naar situatie die bij kaderleden en directies bekend zullen voorkomen. Belangrijk dus voor iedereen die zelf beter wil presteren of dat graag bij anderen wil stimuleren.
De auteur, met een zeer ruime ervaring als trainer voor honderden bedrijven wordt – naar verluidt - op handen gedragen. Zijn inbreng kan winst betekenen. Om dat een positieve richting te geven zou dit boek een eerste investering kunnen zijn.
Deze review is tevens verschenen op Bol.com